Läckande båt

läkande batOm båten börjar ta in vatten är det viktigt att inte gripas av panik utan agera kraftfullt och metodiskt. Här nedanför har vi samlat 15 punkter som är bra att gå igenom i förväg, så att man vet vad som gäller när det väl blir akut läge. Ju bättre förberedd man är, desto enklare är det att agera korrekt i en akutsituation. Många av punkterna rör sådant som du måste se till att göra redan innan du beger dig ut med båten.

  • Börja med att inspektera din båt när den är upptagen på land. På land är det enklare att få en överblick och lära sig exakt var alla viktiga delar sitter, såsom slangar och bordsventiler.
  • Har din båt en länspump? Hur många liter vatten per timme klarar länspumpen av? Är detta tillräckligt?
  • Gör en ny inspektionsrunda när båten är i vattnet, både för att säkerställa att du minns var allting sitter och för att kontrollera att allt är i bra skick.
  • Alla båtar bör ha redskap ombord för mekanisk ösning med människokraft, även båtar som är utrustade med mer avancerade saker som elektriska pumpar etc. Man kan inte räkna med att elverk och liknande fungerar i en akutsituation.

    Även om du har en liten båt bör du inte nöja dig med den billiga plasthinkar eller liknande att ösa med, utan investera i praktiska och hållbara öskar med handtag. Redskap av låg kvalité kan spricka om de används för att ösa mycket vatten.

  • Säkerställ att det finns flytvästar för alla ombord och att de används korrekt. Kontrollera att eventuella uppblåsbara flytvästar är i sådant skick att de faktiskt kommer att blåsa upp sig vid behov.
  • Ha alltid med koniska pluggar avsedda för att täta hål i båtskrov, så att du snabbt kan täta om ett hål uppstår. Många incidenter där båtar har börjat ta in vatten har inte berott på några enorma skador i skrovet utan på att vatten börjat komma in genom ett mindre hål på grund av en trasig slang, en lagningsplugg som skakat loss eller liknande. Även ett litet hål kan sänka en båt.

    sjösäkerhetFörvara dina pluggar så att du vet var de är och så att du enkelt kan få tag på dem i en akutsituation. Du vill inte att de ska vara undanstuvade bland en massa bråte under vattenlinjen. En lösning är att förvara några plugg där du befinner dig när du styr båten, och placera ut övriga plugg så att de hänger lättillgängliga vid båtens svaga punkter.

  • Om du inte har någon plugg, improvisera och använd vad du har till hands. En ofullständig lagning är bättre än ingen lagning alls. Du kan till exempel pressa eller banka in ett klädesplagg i hålet.
  • Det finns särskilt tätningspasta att köpa som är avsett för att täta båtar inifrån. Se till att du i förväg bekantar dig med tätningspastans möjligheter och tillkortakommanden.
  • Håll ordning och reda ombord. Det är svårare att hantera en läcka om man har kläder, leksaker och diverse andra prylar som flyter omkring.
  • Sådant som kan behövas i en akutsituation ska förvaras på en lättåtkomlig plats. Detta gäller till exempel mobiltelefon, VHF-radio, ficklampor, nödsignaler och ovan nämnda pluggar och tätningspasta.
  • Låt inte någon person stanna under däck i en läckande båt. Det kan kännas obehagligt att till exempel ta upp barn från under däck om det är hård sjö, men en båt som håller på att fyllas med vatten är oberäknelig och kan välta plötsligt utan att man hinner få ut personerna som sitter under däck.
  • Om situationen är allvarlig, larma 112 med mobiltelefon eller VHF-radio.
  • VHF-radio kan också användas för att uppmärksamma andra båtar och boende i området på din situation så att de kan komma till din hjälp, samt för att undvika att du blir påkörd av större fartyg som inte vet om att din båt tar in vatten och förmodligen inte har samma kör- och styrförmåga som normalt.
  • Att lokalisera personer som hamnat i vattnet kan vara svårt, särskilt om det är mörkt ute, höga vågor skymmer eller sikten är begränsad på annat vis. Att upptäcka en båt är enklare än att upptäcka en person, varför man bör stanna kvar på eller intill båten så länge som möjligt om man inte har någon räddningsbåt att tillgå. Moderna plastbåtar som inte är längre än sex meter brukar kunna hålla sig flytande även om de är vattenfyllda.
  • Om man har bra flythjälp (till exempel flytväst) och har larmat 112 / Sjöräddningen är det ofta bättre att stanna på plats i vattnet och spara kraft, än att försöka simma mot land – såvida land inte är mycket nära eller man bedömer att hjälpen kommer att ta lång tid på sig att nå fram.

    Att simma med skor och vanliga kläder på är betydligt jobbigare än att ta sig en simtur i badbyxor eller baddräkt. Om man dessutom lägger till faktorer som vågor, vind, kallt vatten och att man har använt upp mycket energi på att ösa båten är det lätt att inse att man troligen inte kommer att orka simma lika långt som man orkar när man simmar för ros skull en solig sommardag. Adrenalinkicken kan ge dig extra kraft, men den är inte outtömlig.