Säkerhetstips för begagnade däck och regummerade däck

Begagnade däck kan vara ett prisvärt och miljövänligt alternativ när man behöver byta ut sina befintliga däck på bilen, men det är viktigt att inte tumma på säkerheten. Man bör inte heller ta för givet att begagnade däck alltid är billigare än nya däck. Ta reda på nypriset hos några olika försäljare av vad de däck du är intresserad av, så att du har prisbilden klar för dig och kan tacka nej begagnade däck som inte är prisvärda.

regummeradeBegagnade däck säljs av både privatpersoner och företag, och förekommer i många olika skick, vilket gör det svårare att skaffa sig en bra bild över vad som är rimligt att betala. Man får helt enkelt lägga ned lite tid på att både söka i prisdatabaser, titta på privatannonser och fråga några lokala däckförsäljare vad de kan ge för pris på begagnade däck av den typ du är intresserad av. Skicket på de begagnade däcken är av enorm betydelse för hur säkra de är, så det är ofta en bra idé att tacka nej till de allra billigaste begagnade däcken eftersom riktigt billiga begagnade däck ofta tenderar att vara rejält slitna. Om du köper mycket slitna däck riskerar du inte bara din och övriga trafikanters säkerhet, utan du riskerar också att behöva köpa nya däck inom kort. Ett till synes ”billigt” köp kan bli dyrt på sikt.

Tips för den som vill köpa begagnade däck, oavsett om däcken är regummerade eller ej

  • Lagen kräver ett mönsterdjup på 1,6 mm men av säkerhetsskäl bör man inte köpa begagnade däck där mönsterdjupet är grundare än 4 mm. (Ett helt nytt däck har vanligen ett mönsterdjup på 8 mm eller mer.) Om möjligt bör man försöka hitta begagnade däck där man har en bit marginal ned till 4 mm, eftersom väggreppet försämras när mönsterdjupet går under 4 mm.
  • När du kontrollerar mönsterdjupet på de begagnade däck du överväger att köpa, se till att du mäter huvudkanalernas djup på flera olika ställen på däcket istället för att nöja dig med en enda mätning. Det är den mätning som ger grundast resultat som räknas.
  • Stryk handen över hela däcket yta. Verkar det finns något område som är mer slitet än resten av däcket? Det finns många orsaker till onormalt slitage. Om personen som använde däcken tidigare har kört omkring med fel lufttryck i däcken kan du förmodligen upptäcka ökat slitage på den yttersta mönsterstrukturen.
  • Glöm inte bort att kontrollera sidorna av de begagnade däcken. Där kan det finnas deformationer, sprickor och andra skador.
  • Försök hitta den fyrsiffriga koden för däcket. Det ska finnas en fyrsiffrig kod på däcket som anger vilket år och vilken vecka däcket tillverkades. Om du till exempel ser 2713 så innebär det att däcket tillverkades i vecka 27 år 2013. Generellt sett bör man undvika att köpa begagnade däck som är äldre än 5 år, eftersom gummit hårdnar med tiden. Ett däck som legat i förråd i 5 år kan ha ett perfekt mönsterdjup men ändå utgöra en säkerhetsrisk vid körning eftersom gummit har blivit hårt.
  • På tal om däck som inte används, så är det värt att veta att man brukar tillsätta särskilda ämnen i gummiblandning när man tillverkar däck – ämnen som ska vara där för att motverka att gummit torkar ut. Flera av dessa ämnen fungerar bara om däcket faktiskt används. Ett lite nött begagnat däck som använts kan alltså vara i bättre skick än ett däck som har sitt mönsterdjup perfekt bevarat eftersom det legat i förråd sedan det köptes i nyskick för tre år sedan.
  • Av säkerhetsskäl är det viktigt att två däck som monteras på samma axel är lika nötta. Om du upptäcker att ett däck slitits mer än det andra, köp inte detta par.
  • Kontrollera att det går att få loss hjulmuttrarna.
  • Om du vill köpa begagnade dubbdäck, inspektera varje hjul noggrant för att se hur mycket dubbarna har nötts ned och upptäcka om någon dubb har lossnat och fallit bort. Skillnaden i bromssträcka kan vara väldigt stor mellan begagnade dubbdäck i bra skick och begagnade dubbdäck där dubbar har slitits ned rejält och/eller fallit bort.

Vad är regummerade däck?

Regummerade däck är begagnade däck där man har behållit däckets stomme och gett den en ny slitbana. Det finns två olika huvudtyper av regummering:

  • Helregummering innebär att man både byter ut slitbanan och renoverar däcksidan, inklusive hela eller delar av sektionshöjden.
  • Halvregummering innebär att man endast byter ut slitbanan.

däckOm du vill köpa regummerade däck till din personbil är det förmodligen huvudsakligen helregummerade däck du kommer att erbjudas, för det är ovanligt att man gör en halvregummering av personbilsdäck. (Halvregummering av lastbilsdäck är däremot mycket vanligt förekommande.)

Det viktigt att vara medveten om att kvalitén på regummerade däck varierar stort mellan olika företag. Vissa säljer endast regummerade däck av mycket hög kvalité, medan andra prånglar ut däck som äventyrar din säkerhet i trafiken. Regummerare som är okej med att fixa till däck oavsett hur slitna de är bör man hålla sig borta ifrån, eftersom det sällan blir bra när man försöker regummera ett riktigt slitet däck. Man bör köpa sina däck från en regummerare som låter röntga alla däck för att säkerställa att däcken inte har inre problem med stommen (sådana problem kan vara svåra att upptäcka vid en yttre besiktning). Bland de seriösa regummerarna är det vanligt att en viss regummerare endast arbetar med däck från en eller några få utvalda däckfabrikat som regummeraren känner till mycket väl och vet svarar bra på regummering.

Vinterdäck och sommardäck

För information om vinterdäck och så kallade året-runt-däck, besök vår sida ”Säkra däck i vinterväglag”.